Jangan Buat Keputusan Penting Ketika Perut Kosong

Jangan buat keputusan penting ketika perut kosong

Hari ini KakNjang nak kongsi dengan anda semua satu perkara: Jangan buat keputusan penting ketika perut kita tengah kosong atau sedang lapar!

Mak KakNjang selalu pesan… “Jangan pergi membeli-belah masa perut tengah kosong! Nanti semuanya nak beli…” Dan memang betul. Bila pergi membeli semasa perut tengah kosong, mesti akan ada yang dibeli juga walau tiada dalam senarai membeli-belah tu.

Orang tua-tua ni memang hebat bukan? Banyak benda yang mereka tahu dan memang betul menjadi. Sedangkan bila kita tanya semula kenapa atau bagaimana; jawapannya… memang lagu tu lah kita. Bila lapaq memang pikiaq tak betui!!!

Rupa-rupanya terdapat banyak kajian yang menyokong fenomena perut lapar tak boleh buat keputusan bijak ni.

Wanita! Jangan Pergi Membeli-belah Ketika Perut Kosong…

We all know that food shopping when hungry is a bad idea but new research from the University of Dundee suggests that people might want to avoid making any important decisions about the future on an empty stomach.

ScienceDaily.com

Bila kita lapar, hormon ghrelin akan dirembeskan dan pergi ke otak, yang akan menyebabkan kita kelam kabut nak buat keputusan dengan cepat. Bila kita makan, hormon ghrelin ni akan berhenti mengganggu akal dan fikiran kita!

What’s on the menu? Dr. Naidoo recommends going back to basics. “A simple way to lead to a healthier lifestyle is to maintain a balance of foods that you eat, focusing on whole foods—for example, eat an orange What’s on the menu? Dr. Naidoo recommends going back to basics. “A simple way to lead to a healthier lifestyle is to maintain a balance of foods that you eat, focusing on whole foods—for example, eat an orange rather than buying the juice—or eat leafy greens, lean poultry, legumes, nuts, healthy fats, and omega-3 rich seafoods to help your brain along,” she says.

WellAndGood.com

Maksudnya, bila kita makan kita bukan sekadar memenuhkan perut, tapi kita juga beri makanan kepada otak kita. Pemakanan yang seimbang sangat membantu dalam hal ini.

KakNjang tertarik dengan satu kajian oleh saintis di University of Dundee. Kajian mendapati bahawa kelaparan mempengaruhi kebolehan seseorang membuat keputusan, tidak sabar dan nak cari jalan mudah dan penyelesaian jangka masa pendek tanpa memikirkan kesan jangka masa panjang. Berfikiran cetek. Boleh baca lagi di sini…

Lagi satu kajian yang hampir serupa di sini…

Kesan Terhadap Sosio-ekonomi

Ini buat KakNjang terfikir tentang masalah sosio-ekonomi di Malaysia ni. Bagaimana kesan penangan wabak COVID-19 terhadap ramai penduduk yang kehilangan punca pendapatan mereka. Adakah ini akan menyebabkan kes curi, pecah rumah, ragut semakin meningkat? Takut nak fikirkannya…

Saranan KakNjang

Jadi, bottom of the line, jaga perut jangan bagi lapar. Nak masuk meeting jangan masa perut lapar. Nak close deal jangan masa perut lapar. Nak marah anak jangan masa perut sedang lapar. Jangan buat keputusan penting ketika perut berada dalam keadaan kosong, tengah lapar. Period!

Jaga waktu makan. Ambil pemakanan yang seimbang. Supplement secara bijak.

Berikut KakNjang cadangkan beberapa supplement Shaklee yang bagus untuk kenyang lebih lama dan pada masa yang sama juga menjaga kesihatan otak…

ESP merupakan sumber protein berasaskan soya. Buat anda rasa kenyang lebih lama.

OmegaGuard membekalkan omega-3 yang lengkap dengan semua 7 spektrum perlu untuk kesihatan otak, sendi dan imun.

Ostematrix bekalkan tubuh dengan gabungan kalsium-magnesium yang bantu kita dapatkan rehat dan tidur lebih nyenyak. Sangat penting untuk kesihatan otak!

BComplex membantu kekalkan sistem saraf yang sihat, penting untuk penghantaran maklumat ke dan dari otak.

Vitamin C bertindak sebagai antioksida yang dapat membantu melindungi otak dari tekanan oksidatif dan keradangan.

Penuaan sihat bermula dari perut anda!

Hubungi KakNjang sekarang untuk dapatkan supplement Shaklee anda! Terus hantarkan WhatsApp anda ke 0196686767

Semoga perkongsian KakNjang kali ini bermanfaat buat semua.

AzuraAbdul.com – Penuaan Sihat Bermula Sekarang!
Pengedar Sah Shaklee Melaka – Malaysia

Pengedar Shaklee Malaysia

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *