Tip Penuaan Sihat #1: Jaga Pemakanan Kita

Tip Penuaan Sihat #1: Pemakanan Kita. We are what we eat! ūüĎąRemember? Bukan hanya makan-makan biasa. Cara kita makan. Bila kita makan. Apa kita makan. Semua tu menentukan Penuaan Sihat kita. Apa yang perlu dilebihkan? ‚óŹ Sayur ‚óŹ Buah ‚óŹ Bijirin penuh ‚óŹ Kekacang ‚óŹ Hasil tenusu rendah lemak Apa yang perlu dikurangkan/dielakkan? ‚óŹ Daging […]

Read More Tip Penuaan Sihat #1: Jaga Pemakanan Kita
Mei 19, 2019

Penuaan Sihat Bermula Hari Ini, Bukan Isnin Depan!

ESP Untuk Penuaan Sihat

KakNjang tak duduk dengan mak. Mak KakNjang kat kampung, tinggal dengan abang. Ayah dah 22 tahun pergi.¬† Mak jauh, memang risau je KakNjang ni. Masa tu mak dah masuk 70thn. KakNjang dah dapat#ShakleeEffects¬†dengan¬†ESP¬†Shaklee. Nak bagi kat mak, supaya mak tak kerap demam, darah turun, kolesterol dan gula cantik semula. “Awat? Njang tak mau jaga mak […]

Read More Penuaan Sihat Bermula Hari Ini, Bukan Isnin Depan!

7 Tip Untuk Perut Sihat Lebih Lama

Perut Sihat Lebih Lama

Ramai yang hendak sihat dan mampu untuk menikmati pelbagai jenis makanan sehingga ke usia tua. Masalahnya, ramai yang tidak ambil kisah perihal kesihatan perut sedari awal usia. Akibatnya perut jadi sangat sensitif. Hatta sedikit kesilapan dalam memilih makanan akan menyebabkan perut sakit. Untuk itu, KakNjang nak berkongsi dengan anda semua – 7 tip untuk perut […]

Read More 7 Tip Untuk Perut Sihat Lebih Lama

Kesan Makan Berlebihan Kepada Sistem Penghadaman Kita

Dalam 3 klip YouTube sebelum-sebelum ni, KakNjang dah bincang bahawa untuk mencapai penuaan sihat, adalah sangat penting untuk kita jaga waktu makan dan portion makan. Kenapa perlu jaga waktu makan dan portion makan? Dalam klip kali ini KakNjang bincangkan kenapa kita perlu jaga waktu makan dan portion makan tu. Apakah Kesan Makan Berlebihan Kepada Sistem […]

Read More Kesan Makan Berlebihan Kepada Sistem Penghadaman Kita

Jaga Portion Makan KakNjang | YouTube

Dalam menuju Penuaan Sihat, selepas kita faham bagaimana nak susun jadual makan, kita perlu tahu bagaimana nak sukat sesuatu jenis makanan. Portion sesuatu jenis makanan. Perlu jaga portion makan. Dalam sesuatu hidangan, kita perlu lengkapkan keperluan PROTEIN, KARBO, SERAT dan LEMAK. Berapa banyak nak letak dalam pinggan? Bagaimana cara paling mudah nak jaga portion makan […]

Read More Jaga Portion Makan KakNjang | YouTube

Jaga Waktu Makan KakNjang – YouTube

Paling penting dalam Penuaan Sihat, kita perlu tahu bagaimana nak susun jadual makan kita. Kena jaga waktu makan. Jangan harapkan orang lain untuk susunkan bagi kita. Tak akan menjadi. Belajar susun sendiri. Dalam klip video ni KakNjang ada kongsikan bagaimana nak susun waktu makan kita. Semoga bermanfaat! Keperluan kepada suplemen adalah berbeza antara setiap individu. […]

Read More Jaga Waktu Makan KakNjang – YouTube

Macam Mana Nak Mula Penuaan Sihat – YouTube

Bagaimana mulakan penuaan sihat ni? Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua yang mengenali diri KakNjang; juga yang tidak. Sedikit perkongsian di YouTube mengenai Penuaan Sihat Bermula Sekarang. KakNjang sambung perbincangan mengenai penuaan sihat lagi di sini. Kali ni KakNjang cuba sentuh mengenai bagaimana mulakan penuaan sihat. Jangan banyak songeh, alasan itu ini Jangan main ikut-ikut […]

Read More Macam Mana Nak Mula Penuaan Sihat – YouTube

Pengenalan KakNjang | Penuaan Sihat bermula Sekarang – YouTube

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua yang mengenali diri KakNjang; juga yang tidak. Sedikit perkongsian di YouTube mengenai Penuaan Sihat Bermula Sekarang. Ini pengenalan untuk Penuaan Sihat By KakNjang. Penuaan Sihat ni milik semua. Bukan untuk orang tua atau merka yang dah sakit itu ini mengalahkan orang tua. Tetapi Penuaan Sihat ni milik kita semua […]

Read More Pengenalan KakNjang | Penuaan Sihat bermula Sekarang – YouTube

Penuaan Sihat Bermula Sekarang!

Penuaan Sihat Bermula Sekarang!

Penuaan Sihat bermula sekarang. Bukan esok lusa. Bukan Isnin depan. Tetapi sekarang! Dalam artikel Misteri Penuaan¬†ada dipetik: penuaan hanya akan menjadi lebih sihat, seronok dan produktif jika jumlah penyakit-penyakit kronik yang biasa dihidapi oleh warga tua dapat dicegah dan dikawal. Bunyi macam mudah saja, bukan? Tapi macam mana kita nak dapat¬†penuaan sihat ini? Tidak kira […]

Read More Penuaan Sihat Bermula Sekarang!

Bagaimana Tingkatkan Selera Makan Warga Tua?

bagaimana tingkatkan selera makan warga tua

Hilang selera makan di kalangan warga tua adalah satu perkara yang sering dianggap sebagai remeh oleh kebanyakan individu. Namun, tiada selera makan yang berlarutan akan menyababkan warga tua kekurangan nutrisi untuk kelangsungan hidup mereka. Ini akan mendatangkan banyak kesan buruk. Ketahui punca dan kesan hilang selera makan warga tua di sini. Penjaga atau mereka yang […]

Read More Bagaimana Tingkatkan Selera Makan Warga Tua?