Penuaan Sihat Bermula Hari Ini, Bukan Isnin Depan!

ESP Untuk Penuaan Sihat

KakNjang tak duduk dengan mak. Mak KakNjang kat kampung, tinggal dengan abang. Ayah dah 22 tahun pergi. 

Mak jauh, memang risau je KakNjang ni. Masa tu mak dah masuk 70thn. KakNjang dah dapat#ShakleeEffects dengan ESP Shaklee.

Nak bagi kat mak, supaya mak tak kerap demam, darah turun, kolesterol dan gula cantik semula.

“Awat? Njang tak mau jaga mak bila mak sakit ka?!”

Allah…

“Bukan macam tu mak. Cek tau sakit tu tak best. Tak selesa. Nak solat tak selesa. Nak pi masjid pun susah. Nak ke kelas-kelas agama yang jauh-jauh nu lagi lah.”

Tengok mak diam je, KakNjang sambung lagi.

“Cek tak dak masalah nak jaga mak sakit. Tapi kan best kalau bila mak mai rumah cek – mak boleh main dengan cucu, kalau kami balik kampung – mak boleh masak-masak dengan depa, pi umrah bila nak, solat dengan selesa, bebas bergerak sana-sini… cek tau mak risau nanti sapa nak uruskan benda-benda peribadi mak kalau mak terlantar. Cek boleh buat InSyaaAllah, tapi cek tau mak tak selesa. Mak suka buat semua benda sendiri…”

Lama jugak mak termenung. 

Dipendekkan cerita…

“ESP ni susu apa dia? Dia buat apa? Lagu mana nak makan ka minum ka apa…?”

Bermula dari detik itu, mak seorang pengguna ESP yang tegar. Lebih disiplin dari KakNjang yang selalu culas.

Mak semakin sihat. Makin kurang ke klinik sebab demam. Subuh pun mak ok je jalan ke masjid. Kelas agama tak pernah miss. Umrah boleh kata setiap tahun. Kebelakangan ni makin kerap. 

Apa yang mak pegang – ESP ni bantu baikpulih semuanya dalam badan dia. Perut makin selesa. Selera tak de masalah. Alhamdulillah. 

Sekarang mak dah masuk 74thn. Setiap kali KakNjang call mak, mak jawab dengan ceria…

“Alhamdulillah mak aku sihat!”

Tiada apa yang lebih bernilai dari nilai sihat tatkala lanjut usia. Perhimpunan keluarga jadi lebih bermakna bila tunggak keluarga dalam keadaan sihat cergas bertenaga. 

Syukur Ya Allah!

KakNjang mula belajar dari mak. 

Yang penuaan sihat itu kita kena mula dari sekarang. Bukan esok. Bukan isnin depan. 

Kita kena pulun jaga sihat supaya kita tak sakit. Jangan nak tunggu sakit baru nak pulun sihat. It might be too late then…

Penuaan sihat bermula sekarang – dengan ESP!

AzuraAbdul.com – Penuaan Sihat Bermula Sekarang!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *